Sporten

‘Sporten is niks voor mij!’ Dat is wat ik altijd heb gezegd voordat ik diabetes had. Als kind kreeg ik op een gegeven moment de keuze om op sport te gaan of muziekles te nemen. Mijn voorkeur ging uit naar muziekles. Na een jaar blokfluitles ben ik op gitaarles gegaan. Dit heb ik bijna 10 jaar gedaan. Sporten is voor mij nooit echt in beeld gekomen.

Direct na mijn ziekenhuisopname ben ik gaan opzoeken hoe je het best kan omgaan met diabetes. Als snel kwam ik tot de conclusie dat ik nu misschien toch wat meer moest gaan bewegen. Beweging helpt bij je insulinegevoeligheid Dat betekent dat je lichaam gevoeliger is voor de insuline en dat het beter zijn werking doet.

Mijn vriendin en ik hebben besloten om samen te gaan hardlopen. We doen dit nu om de dag en bouwen dit op naar 5km. Een flinke uitdaging voor mensen die niet sportief zijn, maar wij voelen ons allebei al vooruit gaan. Ook mijn suikerwaardes reageren hier heel erg goed op. Met de diabetesverpleegkundige heb ik afgesproken dat ik 1 eenheid minder spuit als ik ga hardlopen. Daardoor kom ik precies goed uit en voorkom ik een hypo. Ik draag tijdens het hardlopen een heuptasje waar ik dextro, een koekje en mijn telefoon in doe.

Ook dit is weer een verandering in mijn leven door de diabetes. Wel vind ik dat het positief uitpakt. Ik heb nu (eindelijk) een goede reden om mezelf te laten sporten. Ik ben nog lang niet waar ik ben, maar het begin is er!

TIP: Wij gebruiken het trainingsschema van Runnersworld. Hier zijn gratis hardloopschema’s verkrijgbaar. Op het moment volgen wij het ‘beginners schema’. Hierbij wissel je gewoon lopen af met hardlopen. Het is de bedoeling dat je na 13 weken 5 km kan hardlopen. Of mij dit gaat lukken? Geen idee. Maar ik ga het proberen!

3 reacties op “Sporten&rdquo

  1. Hoi Sam,
    Ik vind het een leuke blog van je en heel leuk om te lezen hoe je met je nogal nieuwe aandoening om gaat. Zo te lezen komt het zeker goed en ik hoop dat je blog anderen op diabetes wijzer kunnen maken. Ga er vooral mee door. Groetjes Majken

  2. Wat fijn dat sporten voor jou werkt! Ik vind dat zelf het moeilijkste van de diabetes, juist omdat mijn waardes er zo snel van dalen. Het blijft voor mij een zoektocht en ik moet regelmatig eten tijdens het sporten. Heb jij een specifieke manier hoe je je diabetes aanpakt tijdens het sporten?

    1. Hoi Annika, een heel stuk later maar hopelijk kan ik je nog een beetje helpen! Ik sport vanaf jongs af aan en mocht na de diagnose een aantal weken niet sporten wat als een klap aan kwam… Let goed op dat je misschien nog werkzame novorapid oid in je hebt, waardoor die ineens erin kan komen! (vaak last van gehad haha) Ik probeer altijd voor het sporten minimaal 2-3 uur ‘insulineclean’ te zijn als mn waardes het toelaten. Voor mij werkt het altijd goed om een half uur van te voren nog te meten, stel ik zit rond de 5/6 eet ik een appel. Als ik hoger zit neem ik iets minder, maar ik doe altijd even iets eten van te voren. Omdat ik aan teamsport doe en nog al fanatiek ben, schieten mijn waardes tijdens de wedstrijd omhoog door de adrenaline, let op dat je hier niet te snel tegen spuit! Na de wedstrijd kelder ik vaak naar 3-4, dus eet ik gelijk na de wedstrijd een paar dextros. Maar helaas is dit mijn situatie en reageert ieder lichaam er anders op, dus kan je het niet 1 op 1 overnemen. Maar ik hoop dat je er zelf iets aan uit kan pikken om te gebruiken! En ohja dat over adrenaline; die verstoort je ‘echte’ waardes waardoor je soms voor een tijdje hoger zit, maar daarna daalt het bij sporten vaak weer bij mij! Succes!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *